Natuurmarketing: een grandioos succes

Donderdag 16 november 2017 vond symposium ‘Effectieve Natuurmarketing’ plaats bij Hogeschool Van Hall Larenstein (HVHL) in Velp. Er waren maar liefst 250 deelnemers. Tijdens het symposium werd een aantal voorbeelden van zeer effectieve natuurmarketing gepresenteerd. Ook werd gesproken over de factoren die natuurmarketing tot een succes kunnen maken. Succes wordt dan gedefinieerd als: mensen komen naar jouw activiteit/gebied of kopen jouw product en blijven dat ook doen (duurzaam effect).

Sommigen beweren dat natuur en marketing niet bij elkaar passen, maar dat is niet onze perceptie. Natuurmarketing gaat over ‘het verhaal’ van een gebied, mensen helpen te groeien, zorgen dat je ergens bij hoort. Bij natuurmarketing staat het denken vanuit de ander (de klant) voorop. Het gaat niet zozeer over méér bezoekers, maar om keuzes te maken in het type bezoekers dat je wilt ontvangen. En omdat de natuursector meestal niet zoveel geld heeft voor reclame, kun je de bezoekers dat ook vóór jou laten doen. Amsterdam wordt bijvoorbeeld zo’n 8000 keer per dag gefotografeerd. Zorg voor een icoon in je gebied, dat mensen delen met anderen. Dit zijn maar enkele tips die ter sprake kwamen tijdens het symposium.

Het symposium ‘Effectieve natuurmarketing’ maakt onderdeel uit van de serie ‘Samen voor Natuur’, georganiseerd door het lectoraat Duurzaam Landschapsbeheer en financieel ondersteund door het Onderwijsvernieuwingsprogramma. Voor de presentaties van de inleiders en workshophouders, zie onderstaand.

Algemene presentatie Effectieve Natuurmarketing
Door: Larissa Appel-Nijhuis

Presentatie NM Oerrr
Door: Natuurmonumenten

Presentatie Natuurmarketing in een theoretisch kader
Door: Rob Warmenhoven

Parallelle sessie 1. (Licht groen) Hortus Nijmegen
Door: Kim van der Leest
Hoe krijg je een vergeten pareltje als de Hortus weer op de kaart bij een diverse groep mensen

Parallelle sessie 2. (Donkergroen) (geen Powerpoint gebruikt)
Door: Henk Ruseler, Nationaal Park de Hoge Veluwe
Wildsafari’s met deze boswachter kosten wat en zitten toch altijd vol

Parallelle sessie 3. (Oranje) Recron Leisure Leefstijlen en Natuurbeleving
Door: Ivo Gielsing, Recron
Hoe gebruik je Leisure Leefstijlen voor doelgroepgerichte marketing van verblijfsrecreatie

Parallelle sessie 4. (Rood) De Nieuwe Wildernis
Door: Ignas van Schaick, EMS films
Het geheim achter het succes van De Nieuwe Wildernis

Parallelle sessie 5. (Donkerblauw)
Door: Roos van Doorn, HVHL
Onthullen en gelukkig maken

Parallelle sessie 6. (Lichtblauw)
Door: Marjolein Kloek, Staatsbosbeheer en Jeugdraad Staatsbosbeheer
Trefpunt natuur - van eenzijdig wit naar culturele diversiteit

Parallelle sessie 7. (Paars) Het Woeste Westen en Natuur is een feest
Door: Martin Hup en Bart de Koning
Kleine natuurorganisaties met weinig middelen en toch hoge bezoekersaantallen

Parallelle sessie 8. (Geel) Destinatiemarketing
Door: Marianne Klein, Bosscher & Klein en Anneke van Mispelaar, Bureau Buiten
Marketingconcept uit de zakelijke recreatiesector: Destinatiemarketing. Wa's da?

Symposium effectieve natuurmarketing

Trefwoorden: